8,5% omzet groei voor webwinkelverkoop in 2013

maart 26, 2014 3:39 pm Geplaatst door Laat een reactie achter

Nederlandse online shoppers hebben in 2013 voor 10,6 miljard euro aan inkopen via internet gedaan. Dat is een groei van 8,5 % ten opzichte van 2012. De omzet voor webwinkels is daarmee voor het eerste de magische grens van 10 miljard euro voorbij gestreefd. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel, die dinsdag haar halfjaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor publiceerde.

Bijna 100 miljoen online orders

Net als in 2012 is de toename van het aantal online bestelling de grootste drijfveer achter de omzetgroei. In totaal zijn bijna 100 miljoen online order geplaatst in 2013, een toename van 11% in vergelijking met 2012.
“De consument krijgt meer en meer invloed op het online aankoopproces, zeker wat betreft bezorging van zijn bestelling. Je bestelt nu makkelijk een wasmachine die meteen voor je wordt aangesloten. Door dergelijke diensten aan te bieden, zullen online bestellingen ook in de komende jaren flink toenemen”, aldus Gerrit Mastenbroek, Directeur PostNL Pakketten.

Gemiddeld 9 bestellingen per persoon

De online shoppers plaatsten in 2013 gemiddeld 9 bestellingen per persoon, terwijl dit aantal in 2012 gemiddeld op 8 online orders lag. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research, begrijpt de toename in het aantal orders van de gemiddelde webshopper. “Waar een online bestelling vroeger nog bijzonder was, is online bestellen voor consumenten ‘gewoon’ geworden. Zij bestellen vaker via internet en ook voor kleinere bedragen.” `De gemiddelde orderwaarde van een online bestelling is in 2013 109 euro, terwijl dit vorig jaar nog 111 euro bedroeg.

Opnieuw groei in 2014

Voor 2014 verwacht Thuiswinkel.org opnieuw een groei in de online consumentenbestedingen. De groei wordt enerzijds veroorzaakt door een verdere groei van het mobiele kanaal, de smartphone en tablet.
Anderzijds vervagen grenzen tussen on- en offline. Consumenten kunnen steeds makkelijker switchen tussen kanalen. ’s Morgens oriënteren op de smartphone, ’s middags op kantoor verder zoeken en ’s avonds op de tablet een bestelling plaatsen die af te halen is in de winkel. het online kanaal zal hier steeds vaker voor worden ingezet.

Zorg dat je website hier op ingericht is: maak je online platform bereikbaar voor zowel mobiele bezoekers (smartphone/tablet) en bezoekers via een desk top. Evolve Media kan je helpen bij de propositie van jouw website of webshop.

Infographic-Thuiswinkel-Markt-Monitor-2013-2


Categorie:

Geschreven door evolvemedia