Adwords resultaat scoort beter dan organisch verkeer in Google

juni 9, 2015 2:57 pm Geplaatst door Laat een reactie achter

Commerciële zoekresultaten behalen betere dooklikratio’s dan de organische zoekresultaten in een zoekmachine als Google. Dat blijkt uit recent onderzoek van Deloitte, waarin de ontwikkeling in cost-per-click-prijs (cpc) en doorklikratio’s van de zoekresultaten over het afgelopen jaar worden vergeleken.

 

‘Gesponsorde content scoort beter’

Uit het rapport van Deloitte, uitgevoerd in opdracht IAB Nederland, blijkt dat de doorklikratio’s, het daadwerkelijk aanklikken van een advertentie, bij gesponsorde zoekresultaten hoger ligt dan bij organische resultaten. Als mogelijke oorzaak wordt gewezen op het feit dat betaalde resultaten steeds meer schermruimte afsnoepen van organische hits.

Waren voorheen alleen de drie bovenste resultaten in Google vergeven aan gesponsorde content, tegenwoordig wordt ook de rechterflank volledig benut voor betaalde zoekresultaten.

 

CPC-prijzen stijgen

Het onderzoek toont tevens aan dat de Adwords-tarieven stijgen. Het wordt dus verhoudingsgewijs duurder om te adverteren in Google. Het aanscherpen en optimaliseren van de marketingcampagnes wordt dus steeds belangrijker, om te zorgen dat deze rendabel zijn en blijven.
adwords

‘Prijs per trefwoord wordt opgestuwd’

Voor de sectoren Finance, Retail en Travel valt in het algemeen te zeggen dat de tarieven jaar op jaar stijgen. Dit komt mede door de toenemende online concurrentie op dat gebied, maar ook omdat al deze aanbieders de kosten per zoekwoord opstuwen.

De prijzen voor de Finance-sector zijn het hardst gestegen. Meest aannemelijk is dat het aantal mogelijk relevante trefwoorden beperkter is dan in andere sectoren, waardoor men de prijs per trefwoord onbewust verder opdrijft.

 

Google Shopping

De komst van de Google Shopping Button, eerder door ons besproken, lijkt ook direct effect te hebben. In het segment Retail liggen de doorklikratio’s betrekkelijk hoog. Deloitte wijst hierbij op de komst van Google Shopping. “In die productvergelijker is honderd procent van de listings per definitie een betaalde vermelding.”

Het onderzoek naar doorklikratio’s van zoekresultaten in zoekmachines is voor het eerst in Nederland uitgevoerd. IAB zegt dat leveranciers van de brondata, adverteerders en bureaus enthousiast zijn voor deelname aan een volgend, breder opgezet onderzoek.

 

Uw marketingcampagne nog up-to-date?

Wilt u weten of uw (Google-)campagnes nog voldoen en maximaal renderen? Neem gerust eens vrijblijvend contact op, zodat wij met u kunnen kijken of alles nog up-to-date is!


Categorie: ,

Geschreven door evolvemedia