Google faciliteert verkoopproces voor derden met nieuwe koopknop

mei 19, 2015 1:39 pm Geplaatst door Laat een reactie achter

Met de lancering van de koop nu-knop gaat Google het verkoopproces voor externe partijen faciliteren. De nieuwe functionaliteit zal worden getoond bij de gesponsorde zoekresultaten in Google. Met de koop nu-knop wil het bedrijf de concurrentie aan met partijen als eBay en Amazon.

De Wall Street Journal maakte afgelopen week melding van de plannen van Google, die in de loop van deze maand verder gestalte moeten krijgen. De ‘buy now’ button zal alleen bij gesponsorde zoekresultaten via Adwords worden getoond, waarmee Google normale zoekresultaten ongemoeid laat.

Koopknop voorlopig alleen in mobiele zoekresultaten

De koopknop zal de komende periode getest worden met partners als Macy’s, en voorlopig alleen zichtbaar op mobiele apparaten. Als er positieve resultaten worden geboekt zal Google de koop nu-knop ook binnen de desktop zoekresultaten implementeren.

Aparte checkout

Wanneer consumenten op de knop drukken, worden ze naar een aparte checkoutpagina binnen Google geleid. Daar kunnen ze de aankoop afronden. Hoewel de klant niet naar de website van de ondernemer wordt doorgestuurd, wordt de koop wel degelijk bij de webwinkelier gesloten.

Cost-per-click

Google verkoopt zelf niet, maar speelt slechts een faciliterende rol voor de webwinkelier en creëert hiermee een extra afzetkanaal. Naar verwachting zal de webwinkelier naar het cpc-model een extra fee afdragen voor een verkoop. Bij cost-per-click betaalt de webwinkelier een commissie op basis van het aantal kliks van zijn advertentie naar de checkoutpagina.

Dit is een ander model dan bijvoorbeeld Amazon hanteert, dat een deel van de verkoopprijs ontvangt van partners (het cost-per-lead of cpl-model).

Geen data tracken, wel conversie verhogen

Hoewel je met de nieuwe functie van Google een extra verkoopkanaal creëert, en het dus loont om de teksten op jouw website en Adword-campagne te optimaliseren, kleeft er wel een groot nadeel aan. Data; Google deelt geen betaalgegevens met de webwinkelier en leidt de online shopper ook niet naar de pagina van de ondernemer. Het is dus lastig om klantdata te tracken of een klantrelatie op te bouwen.

Aan de andere kant kan de stap van Google, vooral voor kleinere ondernemers, conversieverhogend werken omdat klanten nu in de Google omgeving kunnen bestellen en betalen. Dat wekt vertrouwen, zeker voor kleinere webwinkels die nog relatief onbekend zijn.

Zoals gezegd zijn er voors en tegens te benoemen, maar het belangrijkste is toch dat er een extra mogelijkheid wordt gecreëerd om producten online te verkopen. In die zin kun je de conversie, omzet en uiteindelijk winst dus verhogen. Belangrijk daarin is wel dat je jouw marketing-, sales- en Adwordscampagnes optimaal afstemt. Evolve Media kan jou daarin ondersteunen, zodat je het maximale rendement behaald. Neem gerust eens contact met ons op, zodat we een maatwerk-strategie voor jouw online onderneming kunnen afstemmen.


Categorie: ,

Geschreven door evolvemedia