Online retailers in buitenland profiteren van Nederlandse koopdrift

december 18, 2015 7:18 am Geplaatst door Laat een reactie achter

Nederlanders besteden deze kerst naar verwachting 244 miljoen euro bij buitenlandse online retailers. Dat is 15,2% van alle verwachte online aankopen deze feestdagen. Hiermee zijn wij in Europa het land dat veruit het meest over de grens shopt, bijna twee keer zoveel als buurlanden België (8%) en Duitsland (7,8%).

Een en ander blijkt uit een internationaal onderzoek van Centre for Retail Research.

Cross border kopen Nederland boven Europees gemiddelde

Nederlandse e-shoppers kopen daarmee meer bij buitenlandse webwinkels dan het Europees gemiddelde, dat op 5,1% ligt. De verwachting is dat er dit jaar wereldwijd voor ruim 2.8 miljard euro bij buitenlandse webshops wordt gekocht, een groei van 27% ter opzicht van 2014 (2,2 miljard euro).

‘Amerikanen kopen cadeaus in eigen land’

In vergelijking met Europa halen de consumenten in de Verenigde Staten zeer weinig online producten voor kerst in het buitenland; slechts 2,4% van de online aankopen wordt over de grens gedaan. Aan de andere kant kopen Canadezen juist in het buitenland (7,8%), met name in de Verenigde Staten.

Italië en Spanje kennen de grootste groei wat betreft cross border shopping; er wordt respectievelijk 48,3% en 56,5% meer in buitenlandse webshops uitgegeven dan vorig jaar. Toch blijft het aandeel van online aankopen uit buitenlandse webshops zeer laag, namelijk 4,6% in Italië en 3,7% in Spanje.

‘Groter online assortiment en lagere prijzen’

Het grote aanbod van producten, lagere prijs en snelle levering zijn belangrijke factoren voor Nederlandse consumenten om producten voor de feestdagen te bestellen in het buitenland. En soms zijn producten eenvoudigweg alleen in het buitenland verkrijgbaar.

Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl, stelt: “We kopen het liefst bij buitenlandse webshops waarbij er geen taal- of cultuurbarrière is. Een webshop die ook levert aan het buitenland doet er dan ook goed aan om in ieder geval meerdere talen aan te bieden op de site. Ook vertrouwde betaalmethodes en een gunstige wisselkoers spelen een grote rol bij de keuze voor een webshop over de grens. Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er ook goed gelet of er gunstige leveringsvoorwaarden zijn, of je gratis kunt retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.”

Globale e-commerce markt

De Europese markt wordt steeds meer één geharmoniseerde markt. Shoppers gaan naar webshops waar de beste service, de beste producten en de beste prijzen zijn, ongeacht of dat nu in eigen land of daarbuiten is.

Mouton onderschrijft die trend. “Retailers moeten zich ervan bewust zijn dat ze dus ook concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument. Dat cross-border shopping in Europa steeds groter en belangrijker wordt, blijkt ook uit het feit dat ook de Europese Commissie voorstellen heeft gedaan voor een goede bescherming voor de over de grens winkelende consument. Op deze manier willen zij het vertrouwens in buitenlandse winkels verhogen en grensoverschrijdende handel stimuleren.”

Optimaliseer je online onderneming voor buitenlandse traffic

Het belang om de website te optimaliseren voor zowel binnenlandse als buitenlandse traffic neemt daarmee alleen maar toe. Evolve Media kan voor uw online onderneming die internationale vertaalslag maken, maar ook voor uw marketingcampagne een volledig cross-border propositie inrichten.

Op die manier hoeft u geen klant meer te missen, of deze nu bij u om de hoek woont of aan de andere kant van de wereld. Zonder fricties op weg naar een volledig internationale afzet: met Evolve Media als uw media-partner is conversie verhogen nog nooit zo gemakkelijk geweest !

Neem gerust eens contact op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.


Categorie:

Geschreven door evolvemedia