‘Responsive is pas het begin van mobiele optimalisatie’

november 25, 2014 3:46 pm Geplaatst door Laat een reactie achter

Bezoekers die via het mobiele kanaal bij jouw website of webwinkel uitkomen; het komt in steeds grotere mate voor. Als online ondernemer moet je dus steeds vaker en beter met deze ‘mobile visitor’ rekening. Maar dat gebeurt nog onvoldoende. ‘Met een responsive website sta je pas aan het begin van je mobiele optimalisatie. Je bent zeker niet klaar.’

Het is een van de interessante stellingen, die Maurice Beerthuyzen in zijn blog voor Marketingfacts beschrijft. Zijn artikel is een duidelijke aanklacht tegen developers en online ontwikkelaars die denken met het ‘responsive’ maken van jouw webplatform klaar te zijn. Maar dat is slechts het begin van het optimaliseren van jouw mobiele website.

Het mobiele kanaal zal binnen afzienbare tijd het meest belangrijke kanaal zijn. De verwachting is dat in 2015 veel websites zullen merken dat bezoekers veel vaker via de smartphone of tablet binnenkomen, dan via de laptop of desktop. Responsive design zal dan al snel adaptive design moeten zijn.

Met andere woorden: je website moet zich niet alleen in schermgrootte aanpassen aan de bezoekers, ook de producten en acties die jij lanceert moeten worden aangepast aan hoe de bezoekers jouw webshop bezoekt. Een bezoeker die zijn smartphone gebruikt om te surfen heeft in veel gevallen andere behoeften dan een bezoeker die in de avonduren met zijn laptop op de bank zit.

Responsive design, het aanpassen van weergave per kanaal, wordt mainstream en is gewoonweg al een voorwaarde voor jouw website. Adaptive design, het afstemmen van de inhoud, zal dan ook steeds meer de norm worden. Of zoals Beerthuyzen terecht stelt: “de gemiddelde online specialist is blij en zakt tevreden op zijn lauweren rustend terug in zijn bureaustoel als zijn content en functionaliteiten op ieder device goed benaderbaar zijn. Maar daarmee missen we wel een kans voor open doel.”

Er wordt daarbij volledig voorbij gegaan aan het feit dat ieder mobiel apparaat zijn eigen voor- en nadelen heeft en dat het verdomde zonde is als deze voordelen niet ten positieve worden ingezet voor de service, verkoop en beleving aan de klant.

Beerthuyzen snijdt in ieder geval een belangrijke ontwikkeling aan en geeft daarbij direct een messcherpe voorzet. ‘Pas je aan op de mobiele bezoeker, maar nog belangrijker: Ga data meten, ga data analyseren, ga testen en ga vooral leren!’.

Een zienswijze waar wij ons volledig bij aansluiten. Evolve Media helpt u in ieder geval graag om de messcherpe voorzet tegen de touwen te werken, en van uw mobiele kanaal een volledig geoptimaliseerd conversieknaller te maken!

Bron


Categorie: , ,

Geschreven door evolvemedia