Verhoogde prioriteit tegen cybercrime noodzakelijk

april 8, 2013 12:42 pm Geplaatst door Laat een reactie achter

Overheid moet meer doen tegen cybercrime

De huidige bestrijding en aandacht voor cybercriminaliteit door de overheid laat te wensen over. Dat stelt Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org, in het Financieele Dagblad. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid moet meer prioriteit geven aan het cybercrimebestrijding. Om die reden roept hij het ministerie op om het betalingsverkeer op internet beter te beveiligen tegen aanvallen van hackers en criminelen.

Storing bij banken

De oproep volgt op een grote storing in het betalingsverkeer van afgelopen week. Dankzij Ddos-aanvallen hadden veel banken technische problemen in hun online systemen. Doordat er zeer veel dataverkeer naar de websites van de banken werd gestuurd, waren de servers overbelast en de websites tijdelijk onbereikbaar. Daarnaast lag ook de betaalmethode iDEAL vrijdagmiddag plat, waardoor webwinkeliers geen transacties via iDEAL konden ontvangen.

Webwinkeliers lopen schade op door iDEAL-storing

Dankzij de storing in het betaalnetwerk van iDEAL was het niet mogelijk om transacties te verwerken. Deze problemen waren bij alle banken aan de orde, waardoor consumenten tijdelijk hun producten niet via iDEAL konden afrekenen. Volgens Thuiswinkel.org liep de schade, door misgelopen inkomsten, voor de webwinkeliers op tot vele miljoenen euro’s.

Hogere prioriteit voor cybercrime

In het Financieele Dagblad laat minister Opstelten van Veiligheid weten dat de bestrijding van cybercrime ook prioriteit heeft, maar volgens Jongen is daar nog te weinig van te merken. Hij dringt er op aan dat “de daad nu bij het woord wordt gevoegd”.

Ook MKB Nederland kritisch

Gister had MKB-voorzitter Biesheuvel ook kritiek op de storingen bij de banken. Bij het televisie-programma Eva Jinek op Zondag noemde hij het onacceptabel dat in een maatschappij waar wordt ingezet op innovatie en digitalisering, (online) ondernemers zich druk moeten maken over bankstoringen.

Biedt alternatieven als webwinkelier

Door de grote storing konden consumenten geruime tijd hun online bestellingen niet afronden, maar in veel gevallen ook niet pinnen in winkels. Groot voordeel van de webwinkel ten opzichten de fysieke retail, is dat de webwinkelier alternatieve betaalmethoden aan kan bieden. Naast iDEAL kan deze bijvoorbeeld ook betaling per creditcard, PayPal of Achteraf Betalen mogelijk maken. Hierdoor heeft de online shopper toch nog een mogelijkheid om de online aankoop te betalen, als er een storing in een van de betaalsystemen optreedt.


Categorie:

Geschreven door evolvemedia